Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. RAGIP ÖZYÜREK
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Bu derste öğrenciler; kariyer psikolojik danışmanlığı ile ilgili temel kavramları kullanarak akıl yürütebilme, Türkiye’deki mesleki yönelim sorunlarını ele alabilme ve kariyer psikolojik danışmanlığı kuramlarına uygun kariyer rehberliği programlarını uygulayabilme ile ilgili becerileri kazanırlar.
Dersin İçeriği Bu ders; kariyer psikolojik danışmanlığı alanıyla ilgili temel kavramların açıklandığı, Türkiye’deki mesleki yönelim sorunlarının ele alındığı, kuramların, çocuk ve ergenlerle yapılan kariyer rehberliği uygulamalarının ve psikolojik ölçme araçlarının tanıtıldığı ile ilgili bir derstir.

Haftalık Ders Konuları

1-Dersin tanıtımı -Kariyer gelişimi ile ilgili temel kavramlar -Özyürek (2016) (1. Bölüm)
2-Kariyer gelişimi ile ilgili temel kavramlar -Özyürek (2016) (1. Bölüm)
3-Kariyer gelişimi ile ilgili temel kavramlar -Özyürek (2016) (1. Bölüm)
4-Bireysel farklılıklarla ile ilgili temel kavramlar -İzleyiniz: Cem Yılmaz CM101MMXI FUNDAMENTALS | Stajyer: https://www.facebook.com/CMYLMZ /videos/517684438911465/?vh= e&extid=prMg6GLruG2PZZ7e&d=n -Özyürek (2016) (2. Bölüm)
5-Bireysel farklılıklarla ile ilgili temel kavramlar -Sosyal medyada oluşturulacak anket maddesi için hazırlıklara başlanması. -Özyürek (2016) (2. Bölüm)
6-Bireysel farklılıklarla ile ilgili temel kavramlar -Kariyer müdahaleleri ve uygulamaları ile ilgili temel kavramlar -Etkinlik uygulamalarının kimlerle ve hangi ortamlarda yapılacağı ile ilgili organizasyonlara başlanması. -İzleyiniz: Dr. Öğr. Üyesi Olcay Yılmaz https://www.youtube.com/watch?v=oNb5oSV9M6s -Özyürek (2016) (2. ve 3. Bölüm)
7-Türkiye’deki mesleki yönelim sorunları ve çözüm önerileri -Özyürek (2016) (4. Bölüm)
8-Türkiye’deki mesleki yönelim sorunları ve çözüm önerileri -Karakteristik özellik ve etmen yaklaşımı ve Holland’ın Tipoloji Kuramı -Özyürek (2016) (4. ve 5. Bölüm)
9-Türkiye’deki mesleki yönelim sorunları ve çözüm önerileri -Karakteristik özellik ve etmen yaklaşımı ve Holland’ın Tipoloji Kuramı -Özyürek (2016) (4. ve 5. Bölüm)
10-Karakteristik özellik ve etmen yaklaşımı ve Holland’ın Tipoloji Kuramı -Özyürek (2016) (5. Bölüm)
11-Karakteristik özellik ve etmen yaklaşımı ve Holland’ın Tipoloji Kuramı ile ilgili Türkçe psikolojik testler ve kariyer rehberliği uygulamaları -Özyürek (2016) (6. Bölüm)
12-Super’ın yaşam boyu yaşam alanı kuramı -1. Ödev: Etkinlik uygulanması-I. Karakteristik özelliklerle mesleki seçeneklerin eşleştirilmesine (6. Bölüm) yönelik bir etkinliğin okuma yazması olan ve 3. sınıf ve üzerindeki bir kişi ya da gruba uygulanması. Uygulamanın rapor edilmesi ve Turnitin programına yüklenmesi. -2. Ödev: Sosyal medya hesabında dersle ilgili bir anket uygulama. Bu derse ilişkin bir konuyla ilgili sosyal medyada bir sorudan ve birkaç seçenekten oluşan bir anket maddesi hazırlama ve oylama sonuçlandıktan sonra ekran fotoğrafının Turnitin programına yüklenmesi. En az 25 oy gereklidir. -Özyürek (2016) (7. Bölüm)
13-Super’ın yaşam boyu yaşam alanı kuramı -İzleyiniz: Doç. Dr. Oğuzhan Kırdök https://www.youtube.com/watch?v=glSgKQKWTzs -Özyürek (2016) (7. Bölüm)
14-Super’ın yaşam boyu yaşam alanı kuramı ile ilgili Türkçe psikolojik testler ve kariyer rehberliği uygulamaları -Genel Değerlendirme -3. Ödev: Psikoeğitim programlarıyla ilgili psikolojik test tanıtımı ve program değerlendirme anket maddelerinin yazılması. -4. Ödev: Etkinlik uygulanması-II. Kariyer farkındalığı geliştirme (8. Bölüm) konusuna yönelik bir etkinliğin okuma yazması olan ve 3. sınıf ve üzerindeki bir kişi ya da gruba uygulanması. Uygulamanın rapor edilmesi ve Turnitin programına yüklenmesi. -Özyürek (2016) (8. Bölüm)

Kaynaklar

Bacanlı, F., & Sürücü, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin kariyer gelişimleri ile ebeveyne bağlanmaları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, s. 679-700.
Bacanlı, F., Özer, A., & Sürücü, M. (2007, Ekim). Çocuklar için Kariyer Gelişim Ölçeği’nin faktör yapısı ve güvenirliği. IX. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Çeşme, İzmir.
Bacanlı, F., Özer, A., & Sürücü, M. (2007, Ekim). Çocuklar için Kariyer Gelişim Ölçeği’nin faktör yapısı ve güvenirliği . IX. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Çeşme, İzmir.
Bostancı, H. (2014). Kariyer farkındalığı geliştirme amaçlı grup rehberliği programının 7. sınıf öğrencilerinin kariyer gelişim düzeylerine olan etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Bostancı, H. (2015). 7. ve 8. sınıf öğrencileri için kariyer farkındalığı geliştirme amaçlı grup rehberliği programı. Ankara: Nobel.
Işık, E. (2014). Çocuk kariyer gelişimi ile yaşam doyumu ve durumluk kaygı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. İlköğretim Online-Elementary Education Online, 13(2), s. 682-693.
Kuzgun, Y., & Bacanlı, F. (2005). Lise öğrencileri için meslei olgunluk ölçeği el kitabı. Y. Kuzgun, & F. Bacanlı içinde, Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları ve programlar dizisi, 3 (2. b.). Ankara: Nobel.
Kuzgun, Y., Bozgeyikli, H., & Timur, B. (2010). BİLDEMER Ortaöğretim. Bilgisayar Destekli Meslek Rehberliği. Ankara: Nobel.
Niles, S., & Harris-Bowlsbey, J. (2013). 21. Yüzyılda Kariyer Gelişimi Müdahaleleri. Ankara: Nobel.
Özyürek, R. (2009). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları ve öğrencilere sağlanan süpervizyon olanakları: Ulusal bir tarama çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 32, 54-63.
Özyürek, R. (2016). Kariyer psikolojik danışmanlığı kuramları. Çocuk ve ergenler için kariyer rehberliği uygulamaları. (2. b.). Ankara: Nobel.
Özyürek, R., Çalışkan, S., & Türkoğlu, E. (2015). Sınıf Rehberliği Ünitelerini Temel Alan Okul Psikolojik Danışmanlığı Programı Modeli Uygulamaları: Kariyer Farkındalığı Geliştirmeye Yönelik Bir Sınıf Rehberliği Ünitesi-Anadolu Lisesi e-kitabı. Manisa: Yazar.
Schulhteiss, G. B., & Stead, D. (2004). Childhood career development scale: Scale construction and psychometric properties. Journal of Career Assessment, 12, s. 113-134.
Tracey, T. (2010). Development of an abbreviated Personal Globe Inventory using item response theory: The PGI-Short. Journal of Vocational Behavior, 76, 1-15. DOI:10.1016/j.jvb.2009.06.007.
Tracey, T. J. (2002). Personal Globe Inventory: Measurement of the spherical model of interests andcompetence beliefs. Journal of Vocational Behavior, 60, 113 - 172.
Vardarlı, B., Özyürek, R., Wilkins-Yel, K., & Tracey, T. (2017). Examining the structure of vocational interests in Turkey in the context of the personal globe model. International Journal for Educational and Vocational Guidance, doi:10.1007/s10775-016-9338-6, s. 1-13.
Yayla, A., & Bacanlı, F. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kariyer gelişimleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. İlköğretim Online, 10, s. 1148-1159.