Model Birleşmiş Milletler (Model United Nations)
Model BM veya MUN olarak da bilinen Model Birleşmiş Milletler, öğrencilerin diplomasi ve uluslararası ilişkiler hakkında bilgi edindikleri simülasyonlar için kullanılan Birleşmiş Milletler'in bir eğitim modelidir. Bir MUN konferansında, her öğrenci bir ülkenin, kuruluşun veya kişinin temsilcisi olarak çalışır ve dünyanın dört bir yanından gelen diğer delegelerle birlikte bir sorunu çözmelidir.
MUN katılımcılara araştırma, topluluk önünde konuşma, münazara, yazma, eleştirel düşünme, takım çalışması ve liderlik gibi becerileri öğretir. MUN genellikle ders dışı bir etkinlik olarak kullanılsa da, bazı okullar bunu bir ders olarak da sunmaktadır. MUN, öğrencilerin ilgisini çekmeyi ve güncel dünya meseleleri ve dünya siyaseti hakkında daha derin bir anlayış geliştirmelerini sağlamayı amaçlamaktadır.
Delegeler konferanslardan önce araştırma yaparlar: pozisyon belgelerini formüle etmeli ve komitelerindeki diğer delegelerle tartışacakları politika önerileri oluşturmalıdırlar. Bir konferansın sonunda, delegeler yazılı politikaları (taslak kararlar olarak adlandırılır) oylayacaklar ve bunları oy çokluğuyla geçirmeyi hedefleyeceklerdir. Her komitede en iyi performans gösteren delegeler ve delegasyonlar zaman zaman ödüllendirilir
AKADEMİK YÖNLER
Model
BM'ye katılım müzakere, konuşma ve iletişim becerilerini geliştirmeyi
amaçlamaktadır. Diplomasi ve politika konularına yarı-akademik bir süreçle
yaklaşılır. Buna ek olarak, güncel veya tarihi kriz senaryolarını ele alan kriz
komiteleri, liderlik becerilerini ve beklenmedik durumlara uyum sağlama ve
bunlarla başa çıkma yeteneğini geliştirebilir. Bir konferansa hazırlanırken her
komite için konular seçilir. Tipik olarak, araştırma ve arka plan kılavuzları
konferansın organizatörleri tarafından hazırlanır. Bu rehberlere dayanarak, her
komitenin delegelerinden genellikle temsil ettikleri ülke veya grup için bir
pozisyon araştırıp formüle etmeleri ve bir pozisyon belgesi sunmaları beklenir.
Pozisyon belgesi yazmanın amacı, delegeleri önemli tartışma konularına aşina
kılmak, akademik araştırma ve yazımı teşvik etmek ve konferanslar için kapsamlı
bir hazırlık yapılmasını sağlamaktır.
PROSEDÜRLER
Adabı korumak amacıyla Model BM komitelerinin çoğu Robert's Rules of Order'dan türetilen parlamenter prosedürleri kullanır. Buna ek olarak, Birleşmiş Milletler, gerçek BM tarafından kullanılanlarla daha yakından uyumlu olan yeni Model BM prosedür kurallarını tanıtma çabalarına öncülük etmiştir. Model BM için bir yönetim organı olmadığından, her konferans kendi prosedür kurallarında farklılık gösterir.
KONULAR VE ÖNERGELER
Konular ve önergeler konuların nasıl önceliklendirileceğini, önergelerin nasıl oylanacağını ve tartışmanın genel akışını nasıl kolaylaştıracaklarını belirler. "Konular", esaslı tartışmaların dışında kalan konuları tartışmak için kullanılır. Daha kişiseldirler ve oylama gerektirmezler. Önergeler usule ilişkin konuları tartışmak için kullanılır ve bir komite konusu üzerindeki tartışmayı ilerletmeye yardımcı olurlar. Bir delege, komitenin bir bütün olarak belirli bir eylemi gerçekleştirmesini talep edebilir. Çoğu önergenin kabul edilmesi için oylama yapılması gerekir. Bir Model BM komitesinde herhangi bir zamanda kullanılan önergeler, komitenin tartışmanın akışında bulunduğu yere göre değişir.
MÜNAZARA AKIŞI
Most MUN committees follow a flow of debate. This starts with a speakers list, followed by formal/informal debate and then voting procedure. A Dais will maintain a list of speakers and the delegates follow the order written on the 'speaker list'. Delegates may be added to the speaker list by raising their placards or sending a note to the chair. During this time, delegates talk to the entire committee. They make speeches, answer questions, and debate on resolutions and amendments. If there are no other motions, the committee goes back to the speaker list by default.
Resmi / Resmi olmayan tartışmalar hem moderatörlü hem de moderatörsüz parti gruplarını içerir. Caucus, politika fikirlerini tartışmak için bir fırsattır. Moderatörlü Caucus daha resmidir ve komite başkanı tarafından yönetilir, moderatörsüz caucus ise delegelerin odanın içinde dolaştığı ve konu hakkında daha gayri resmi bir tartışma yürüttüğü bir zamandır. Moderasyonlu veya moderasyonsuz bir parti toplantısında komite ara verir ve prosedür kuralları askıya alınır. Başkan tarafından tanınan herkes konuşabilir. Moderatörlü toplantıya geçmek için bir önergenin oylanması gerekir. Konuşma başına nispeten daha kısa bir süre sınırı vardır. Moderatörsüz parti toplantısında delegeler diğer delegeler ve personel ile gayri resmi olarak bir araya gelerek tartışırlar.
KARARLAR
Karar, komitenin genel görüşünü ifade eden yasal bir belgedir. Bir kez kabul edildiğinde, komitenizin tavsiye ettiği eylemlerin bir listesi olarak görülebilir.
Kararlar, müzakere sırasında tartışılan fikirlerin yazılı bir derlemesidir. Konuşmaların, yazıların ve müzakerelerin nihai sonuçları olarak kabul edilirler. Kararlar bir taslaktan, kürsü tarafından onaylanmadan ve ardından gelen tartışma ve değişikliklerden geçmelidir.
MUN Kararları hem hüküm öncesi hem de hüküm cümlelerinden oluşur. Amir hükümler, bir kararın çözeceği genel sorunların ana hatlarını çizmeye yardımcı olurken, amir hükümler olası çözümleri önerir ve çözümleri organize ve kolay anlaşılır bir şekilde göstermeye yardımcı olur.
Kaynak
MUN'un Öğrencilere Sağladığı Bazı Faydalar
- a. İnsan hakları, bilimsel ilerleme, etik, yardım, silahsızlanma, politika vb. alanlarda paha biçilmez bilgiler edinir.
- b. Öğrencilerin her türlü fikir, inanç ve ideolojide söz sahibi olabilecek yetenekli, kendine güvenen ve bilgili bireyler olmalarına yardımcı olur.
- c. MUN öğrenci liderliğindeki bir etkinliktir, bu nedenle öğrenciler büyük ölçekli bir etkinlik düzenleme ve yürütme deneyimi kazanırlar
- d. Kendine güvenen ve yetenekli konuşmacılar yetiştirir
- e. Dünyadaki daha az şanslı insanların durumuna ilişkin anlayış ve empatiyi artırır
- f. Dünya çapındaki sorunların nedenlerinin anlaşılmasını artırır
- g. Kültürlerin, inançların ve geleneklerin anlaşılmasını kolaylaştırır
- h. Tartışma becerilerini geliştirir
- i. Ekip çalışmasını teşvik eder
- j. Kişisel sorumluluk duygusunu teşvik eder ve ahlaki değerlerin geliştirilmesine yardımcı olur